Beter ademen®

Beter ademen®, stap voor stap uitgelegd

De Beter ademen methode® is een complete methode voor structureel meer innerlijke rust, energie, passie en plezier. Deze bijzondere methode bestaat uit 8 stappen. Elke stap heeft zijn eigen functie en doel. Je gaat aan de slag met originele oefeningen waarin principes van vooraanstaande ademmethodes zijn verweven.

Dit zijn de stappen:

  • Stap 1: open lichaamshouding – begin- en eindpunt
  • Stap 2: adem verdiepen – geeft rust
  • Stap 3: adem verbinden – ontspant
  • Stap 4: adem intensiveren – brengt flow
  • Stap 5: superadem – vitaliseert
  • Stap 6: levensadem – bevrijdt
  • Stap 7: bewustzijnsverruimende adem – diep weten
  • Stap 8: onderbewuste adem – transformeert

Zo gaan stap 1 – 3 in praktijk:

Stap 1 – Open lichaamshouding – Begin- en eindpunt

Maakt je ontspannen, sterk en wakker

Iedereen weet – bewust of onbewust – wat een mooie lichaamshouding voor je kan betekenen. Je herkent een trotse, verlegen, flinke, relaxte, onzekere of natuurlijke lichaamshouding tenslotte makkelijk bij anderen. Ook weet je dat, als je lekker in je vel zit, je lijf flexibeler, opener en krachtiger aanvoelt. Hoe meer ontspannen je erbij zit, des te helderder werkt je geest.

Andersom werkt dat ook. Door je lichaam steeds terug te brengen naar een open en ontspannen houding, geef je niet alleen je longen de ruimte voor een optimale gaswisseling. Je staat daarmee ook in je natuurlijke kracht.

Zodra spanning wegvloeit, zie je en ervaar je dat in je lichaam. Als je natuurlijke kracht of inspiratie terugkomt idem dito. Daarom gebruiken we een open en ontspannen lichaamshouding als start-, ijk- en eindpunt van elke oefening.

Het lichaam spreekt boekdelen. Kijk eens naar Amy Cuddy’s Ted Talk
over de invloed van lichaamstaal op je prestaties

Stap 2 – Adem verdiepen – Geeft rust

Zorgt voor rust in het hoofd en aandacht in het lichaam

In Stap 2 gebeuren twee belangrijke dingen tegelijkertijd. Allereerst breng je jezelf tot rust. Dat doe je door met behulp van de uitademing het parasympatische zenuwstelsel te activeren. Dit is het deel van het autonome zenuwstel dat bijvoorbeeld ’s nachts actief is en helpt lichaam en geest te ontspannen en herstellen.

Tegelijkertijd wordt de ademhaling tot diep in het bekken gebracht. De bekkenbodem en hulpademhalingsspieren in de onderbuik en -rug worden actief. Je wordt je automatisch bewust van het hele lichaam en je ervaart stilte vanbinnen. Vaak wordt doorstroming van de energie tot onder de voeten waargenomen.

Stap 3 – Adem verbinden – Ontspant

Versterkt je levensenergie, intuïtie en ‘kleine stilte’

De kracht van deze stap is dat het zelfhelend vermogen wordt geactiveerd. De ademfrequentie wordt ongemerkt omlaag gebracht tot twee keer per minuut. Dit heeft een goede zuurstofopname in de weefsels tot gevolg. Vaak hoor ik dat hoofdpijn bij deze stap al wegebt

In Stap 3 wordt de lage adembeweging van stap 2 soepel en vloeiend uitgevoerd. Er komt ruimte voor een moeiteloze, maar ook genereuze inademing. De flanken worden actief en het middenrif beweegt ontspannen mee. Je ervaart ‘flow’.

In het vloeiende keerpunt tussen de uit- en inademing wordt de levensenergie opgewekt. In deze stap gaat de ademfrequentie wat omhoog, maar de uitademing blijft aanzienlijk langer dan de inademing. Hierdoor ontstaat nog meer rust, ontspanning en herstel in het lichaam.

De kracht van deze stap is de vrijheid van ademen en het toenemende ademvolume, met meer energie, innerlijke stilte, helderheid en intuïtie als gevolg.

Het hulpmiddel is een zachte FF en langzaam verdwijnende SS en het opheffen van stops in de adembeweging.

Wil je ervaren wat Beter ademen voor jou kan betekenen? Meld je dan aan voor dé gratis Ademruimte Xperience op woensdagavond.

De Beter ademen methode® is een complete methode voor structureel meer innerlijke rust, energie, passie en plezier. Deze bijzondere methode bestaat uit 8 stappen. Elke stap heeft zijn eigen functie en doel. Je gaat aan de slag met originele oefeningen waarin principes van vooraanstaande ademmethodes zijn verweven.

Dit zijn de stappen:

  • Stap 1: open lichaamshouding – begin- en eindpunt
  • Stap 2: adem verdiepen – geeft rust
  • Stap 3: adem verbinden – ontspant
  • Stap 4: adem intensiveren – brengt flow
  • Stap 5: superadem – vitaliseert
  • Stap 6: levensadem – bevrijdt
  • Stap 7: bewustzijnsverruimende adem – diep weten
  • Stap 8: onderbewuste adem – transformeert

Zo gaan stap 1 – 3 in praktijk:

Stap 1 – Open lichaamshouding – Begin- en eindpunt

Maakt je ontspannen, sterk en wakker

Iedereen weet – bewust of onbewust – wat een mooie lichaamshouding voor je kan betekenen. Je herkent een trotse, verlegen, flinke, relaxte, onzekere of natuurlijke lichaamshouding tenslotte makkelijk bij anderen. Ook weet je dat, als je lekker in je vel zit, je lijf flexibeler, opener en krachtiger aanvoelt. Hoe meer ontspannen je erbij zit, des te helderder werkt je geest.

Andersom werkt dat ook. Door je lichaam steeds terug te brengen naar een open en ontspannen houding, geef je niet alleen je longen de ruimte voor een optimale gaswisseling. Je staat daarmee ook in je natuurlijke kracht.

Zodra spanning wegvloeit, zie je en ervaar je dat in je lichaam. Als je natuurlijke kracht of inspiratie terugkomt idem dito. Daarom gebruiken we een open en ontspannen lichaamshouding als start-, ijk- en eindpunt van elke oefening.

Het lichaam spreekt boekdelen. Kijk eens naar Amy Cuddy’s Ted Talk
over de invloed van lichaamstaal op je prestaties

Stap 2 – Adem verdiepen – Geeft rust

Zorgt voor rust in het hoofd en aandacht in het lichaam

In Stap 2 gebeuren twee belangrijke dingen tegelijkertijd. Allereerst breng je jezelf tot rust. Dat doe je door met behulp van de uitademing het parasympatische zenuwstelsel te activeren. Dit is het deel van het autonome zenuwstel dat bijvoorbeeld ’s nachts actief is en helpt lichaam en geest te ontspannen en herstellen.

Tegelijkertijd wordt de ademhaling tot diep in het bekken gebracht. De bekkenbodem en hulpademhalingsspieren in de onderbuik en -rug worden actief. Je wordt je automatisch bewust van het hele lichaam en je ervaart stilte vanbinnen. Vaak wordt doorstroming van de energie tot onder de voeten waargenomen.

Stap 3 – Adem verbinden – Ontspant

Versterkt je levensenergie, intuïtie en ‘kleine stilte’

De kracht van deze stap is dat het zelfhelend vermogen wordt geactiveerd. De ademfrequentie wordt ongemerkt omlaag gebracht tot twee keer per minuut. Dit heeft een goede zuurstofopname in de weefsels tot gevolg. Vaak hoor ik dat hoofdpijn bij deze stap al wegebt

In Stap 3 wordt de lage adembeweging van stap 2 soepel en vloeiend uitgevoerd. Er komt ruimte voor een moeiteloze, maar ook genereuze inademing. De flanken worden actief en het middenrif beweegt ontspannen mee. Je ervaart ‘flow’.

In het vloeiende keerpunt tussen de uit- en inademing wordt de levensenergie opgewekt. In deze stap gaat de ademfrequentie wat omhoog, maar de uitademing blijft aanzienlijk langer dan de inademing. Hierdoor ontstaat nog meer rust, ontspanning en herstel in het lichaam.

De kracht van deze stap is de vrijheid van ademen en het toenemende ademvolume, met meer energie, innerlijke stilte, helderheid en intuïtie als gevolg.

Het hulpmiddel is een zachte FF en langzaam verdwijnende SS en het opheffen van stops in de adembeweging.

Wil je ervaren wat Beter ademen voor jou kan betekenen? Meld je dan aan voor dé gratis Ademruimte Xperience op woensdagavond.

Posted in