Zo voorkom je chaos, ja echt dat kan

Chaos kun je voorkomen in je leven. Ja dat kan. Er zijn altijd onverwachte momenten in je leven. Deze kunnen leiden tot chaos. Met deze 3 tips voorkom je dat onverwachte (en geplande!) momenten chaotisch worden.

Tip 1: zeg nee tegen afspraken die niet goed voelen

Wanneer je JA zegt tegen afspraken waar je eigenlijk geen zin in hebt, creëer je onbewust onrust bij jezelf. Je onderbuikgevoel waarvan je weet dat je er eigenlijk naar moet luisteren, negeer je. Want ja, je vriendin heeft je even nodig of je moeder vind het zo gezellig dat je komt. Terwijl je eigenlijk andere plannen had. Namelijk even tijd voor jezelf. Door ja te zeggen tegen afspraken die niet goed voelen zeg je (onbewust) nee tegen wat je echt wilt. Dit kan je een onbehagelijk gevoel geven en creëert onrust.

Tip 2: plan vaker lege momenten in je agenda

Een volle agenda geef je een bepaalde druk dat je nog veel moet doen. Naast dat een lege agenda je meer rust geeft, ontstaat hierdoor ook meer ruimte bij onverwachte gebeurtenissen. Kijk eens in je agenda voor vandaag en de rest van de week. Welke afspraken kun je afzeggen of kunnen naar een ander tijdstip. Geniet van de ruimte die ontstaat en ga iets lekker voor jezelf doen. Maak een wandeling en geniet van het mooie weer. Of ga een boek lezen op de bank of lekker naar de sauna. Af en toe een moment voor jezelf, geeft rust en maakt dat je meer kunt hebben tijdens dagen met onverwachte gebeurtenissen.

Tip 3: maak een andere keuze in het moment

In deze laatste tip neem ik je mee naar een chaotisch moment. Kun je met je gedachten eens terug gaan naar een moment dat je chaos voelde. En toen gebeurde er nog wat onverwachts. En daarmee zat jij op een punt dat je het liefst alle balen liet vallen. Je hebt vast een moment in je hoofd. Wat als je op zo’n moment alle ballen laat vallen en letterlijk een stap terug doet. Je loopt weg uit de situatie door bijvoorbeeld even naar het toilet te lopen. Adem een paar keer uit, langer dan je gewend bent. En neem op dat moment een andere keuze. Een keuze die op dit moment beter voelt voor jou. Elke 3 seconden heb je de ruimte om een nieuwe keuze te maken. Nu dus ook!

Chaos kun je voorkomen in je leven. Ja dat kan. Er zijn altijd onverwachte momenten in je leven. Deze kunnen leiden tot chaos. Met deze 3 tips voorkom je dat onverwachte (en geplande!) momenten chaotisch worden.

Tip 1: zeg nee tegen afspraken die niet goed voelen

Wanneer je JA zegt tegen afspraken waar je eigenlijk geen zin in hebt, creëer je onbewust onrust bij jezelf. Je onderbuikgevoel waarvan je weet dat je er eigenlijk naar moet luisteren, negeer je. Want ja, je vriendin heeft je even nodig of je moeder vind het zo gezellig dat je komt. Terwijl je eigenlijk andere plannen had. Namelijk even tijd voor jezelf. Door ja te zeggen tegen afspraken die niet goed voelen zeg je (onbewust) nee tegen wat je echt wilt. Dit kan je een onbehagelijk gevoel geven en creëert onrust.

Tip 2: plan vaker lege momenten in je agenda

Een volle agenda geef je een bepaalde druk dat je nog veel moet doen. Naast dat een lege agenda je meer rust geeft, ontstaat hierdoor ook meer ruimte bij onverwachte gebeurtenissen. Kijk eens in je agenda voor vandaag en de rest van de week. Welke afspraken kun je afzeggen of kunnen naar een ander tijdstip. Geniet van de ruimte die ontstaat en ga iets lekker voor jezelf doen. Maak een wandeling en geniet van het mooie weer. Of ga een boek lezen op de bank of lekker naar de sauna. Af en toe een moment voor jezelf, geeft rust en maakt dat je meer kunt hebben tijdens dagen met onverwachte gebeurtenissen.

Tip 3: maak een andere keuze in het moment

In deze laatste tip neem ik je mee naar een chaotisch moment. Kun je met je gedachten eens terug gaan naar een moment dat je chaos voelde. En toen gebeurde er nog wat onverwachts. En daarmee zat jij op een punt dat je het liefst alle balen liet vallen. Je hebt vast een moment in je hoofd. Wat als je op zo’n moment alle ballen laat vallen en letterlijk een stap terug doet. Je loopt weg uit de situatie door bijvoorbeeld even naar het toilet te lopen. Adem een paar keer uit, langer dan je gewend bent. En neem op dat moment een andere keuze. Een keuze die op dit moment beter voelt voor jou. Elke 3 seconden heb je de ruimte om een nieuwe keuze te maken. Nu dus ook!

Posted in

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *